GAZİANTEP NURDAĞI İLÇE DEVLET HASTANESİ
Gaziantep İl Sağlık Müdürlüğü
Nurdağı İlçe Devlet Hastanesi

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

Hasta Hakları

Güncelleme Tarihi: 10/10/2017

HASTA HAKLARI
Ülkemizde 1 Agustos 1998 tarihinde yayinlanan Hasta Haklari Yönetmeligi zamanin sartlarinda ileri bir adim olmakla birlikte uygulama yönergesi yayinlanmadigindan uzun yillar gündelik hayatta karsiligi olmadan kalmistir. Son yillarda Hasta Haklari Uygulama Yonergesi’nin çikarilmasi, Bakanlik bünyesindeki tüm saglik kurum ve kuruluslarinda Hasta Haklari Kurullarinin ve Hasta Haklari Birimlerinin kurulmasi olumlu adimlardir.
Haklarinin ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü basvuru, sikayet ve dava hakkini kullanmaya hakki vardir.
Tibbin kabul gören en eski kural koyucusu Hipokrat tan bu yana tarih boyunca saglik alaninda Hasta Haklari hakkinda çok çesitli kurallar kabul görmüs ve uygulanmistir. Hasta Haklari; yasam hakki ve saglik hakki basta olmak üzere anayasalar ve uluslararasi belgelerde tanimini bulan, esas olarak Insan Haklarinin ve degerlerinin saglik hizmetlerine uygulanmasini ifade etmekte ve dayanagini insan haklariyla ilgili temel belgelerden almaktadir. Bu konuda artan ihtiyaçlara yönelik her geçen gün degisik bakis açilari, yeni düsünceler ve yaklasimlar ortaya çikmistir. 
Saglikta Dönüsüm Programi çerçevesinde yürütülen çalismalardan olan hasta haklari uygulamalari 15.10.2003 tarihinde yayimlanan “Saglik Tesislerinde Hasta Haklari Uygulamalarina Iliskin Yönerge” dogrultusunda baslatilmistir. 
Bu uygulama ile, hasta ve yakinlarinin, mevzuatla belirlenmis haklarini kullanabilmeleri, her asamada bilgilendirilmeleri, hastalarin hak ihlallerinden korunabilmeleri ve gerektiginde hukuki korunma yollarini fiilen kullanabilmeleri amaçlanmistir. 
Ilk etapta 60 hastanede baslatilan Hasta Haklari Uygulamalari, 2004 yili içerisinde ülke geneline yayginlastirilarak 81 ilde uygulanmaktadir. 
Uygulamanin basladigi hastanelerde uygulamalar sirasinda karsilasilan güçlüklerin, sorunlarin ve eksikliklerin giderilmesi; uygulamanin 2005 yilinda Bakanligimiza bagli tüm saglik kurum ve kuruluslarinda baslatilmasi amaciyla yeniden hazirlanan “Hasta Haklari Uygulama Yönergesi” 26/04/2005 tarih ve 3077 sayili Makam Oluru ile yürürlüge girmistir. 
Bu kapsamda, Il Saglik Müdürlükleri koordinatörlügünde; Bakanligimiza bagli tüm saglik kurum ve kuruluslari Yönergede belirlenen özellikleri ve çalisma esaslarini dikkate alarak; Hasta Haklari Il Koordinatörlüklerini, Hasta Haklari Birimlerini ve Hasta Haklari Kurullarini tesekkül ettirmistir. 
     Saglik Bakanligimizin baslatmis oldugu uygulamanin amaci; saglik tesislerinde yasanan, hasta haklari ihlalleri ile bunlara bagli ortaya çikan sorunlarin önlenmesi, saglik hizmetlerinin kalitesinin arttirilmasi, saglik hizmetlerinin insan onuruna yakisir biçimde sunulmasi ile hastalarin hak ihlallerinden korunabilmesine ve gerektiginde hukuki korunma yollarini fiilen kullanabilmesine dair esas ve usulleri belirlemektir. 
T.C.Saglik Bakanligi tarafindan Gaziantep ISLAHIYE DEVLET HASTANESI bünyesinde uygulamaya geçen Hasta Haklarinin kurulus amaci; öncelikle kaliteli bir saglik sektörünün olusturulmasi ve haklarinin ihlal edilmedigi, hekimini ve kurumunu seçebildigi, degistirebildigi, saglik hizmetini güvenli bir ortamda güler yüzlü, nazik ve sefkatli bir hizmetle alabildigi, mahremiyete uyuldugu, hiçbir ayrim yapilmadan hastanemizde her türlü tibbi tedavi ve her konuda bilgilendirildigi, onayinin alindigi ve kendisine saglik hizmeti veren tüm personelin kimliklerini bilme hakkina sahip oldugu, inançlarina saygi gösterildigi bir saglik hizmetine ulasmak için faaliyet göstermektedir. Bu uygulamayla hasta hak ihlalinin ve bunlara bagli olarak çikan problemlerin engellenmesi ve gerektiginde hukuki korunma yollarinin fiilen kullanabilmesine dair esas ve usulleri belirtmektedir. 
Hastanemiz kurum veya sahis odakli degil, hasta odakli hizmet sunumu yaklasimini hedef almaktadir. Hastanemizdeki bu uygulamayla hak ihlaline ugrayan ve ugramasi muhtemel olan tüm hastalar ve yakinlari, basta psikiyatri hastalari ve özürlüler olmak üzere tüm hastalar korunmus olup, saglik hizmetlerinden beklentileri karsilanacak ve kendilerini degerli hissetmeleri saglanacaktir. Saglik hizmetlerinin iç ve dis hasta memnuniyetine uygun formatta insan onuruna yakisir bir biçimde sunulmasi hasta ve hasta yakinlari ile saglik personelinin egitilmesi yönünde bir çalisma olarak uygulanmaktadir. 
Hastane Hasta Haklari Birimi ve Kurulunun Tesekkülü, Görevleri, Çalisma Usul ve Esaslari ile Birim ve Kurullarda Çalisanlarin Görev ve Yetkileri; 
Hasta Haklari Birim Sorumlusu: 
- Birim sorumlusu; kamu hastaneleri için sosyal hizmet uzmani, psikolog, halkla iliskiler uzmani, hemsire (fakülte mezunu) unvanina sahip kisiler arasindan, Valiligin teklifi Bakanligin onayi ile görevlendirilir. 
Hasta Haklari Birim Sorumlusunun Görev ve Sorumluluklari: 
a) Basta çocuklar ve özürlüler olmak üzere tüm hastalarin danismanligini ve savunuculugunu yapmak. 
b) Basvurulari almak, ilk görüsmeyi yapmak, hasta haklari basvuru formunu doldurmak (EK-5), basvuru sahibine bilgi vermek, danismanlik yapmak. 
c) Hasta Haklari birimine gelen basvurularda amaç sorunu yerinde çözümleyerek sikâyeti birimde sonlandirmaktir. Basvurular yerinde çözülürse, “Yerinde Çözülen Sorunlar Defteri”ne ( EK-6) (Formata uygun olacak sekilde) doldurmak. Yerinde çözülemeyen sorunlar için ise hasta haklari basvuru formunu doldurarak internete kaydetmek ve hasta haklari kuruluna ilgili belgelerle birlikte göndermek. 
d) Basvuru alindiginda durum acil ise ayni gün hastane idaresini bilgilendirmek. 
e) Hakkinda basvuru yapilan çalisan hakkinda ayni gün Kurul Baskani imzasi ile “Bilgi Formu”(EK-7) doldurmak ve bilgi istemek. Bilgi isteme formunda bilgi istenen kisinin ismi disinda kisisel bilgilerinin gizli tutulmasini saglamak, formu imza karsiligi teslim etmek ve imza karsiligi almak. 
f) Bilgi Formu nun 2 gün içinde cevaplandirilmasinin takibini yapmak. 
g) Hastalarin elestiri ve önerilerini dinlemek. 
h) Hasta haklari uygulamalarini gelistirmek için çalismalar yaparak kurula sunmak. 
i) Hasta haklari uygulamalari ile ilgili egitim gereksinimlerini belirlemek, öncelikleri saptamak, egitim konularini belirlemek, uygun zaman, yer, uygulama alanlari ve egitilen kisilerin belirlenmeleri konularinda hasta haklari kurulu ile isbirligi yapmak, Hasta Haklari Il Koordinatörüne bilgi vermek ve görüslerini almak. 
j) Hasta haklari uygulamalari ile ilgili egitimlerin uygulanmasi, sorunlar ve gereksinimler konusunda hasta haklari il koordinatörüne bilgi vermek ve görüslerini almak. 
k) Egitime katilan çalisanlar için ödül sistemini hasta haklari il koordinatörü ile birlikte gelistirmek. 
l) Kendi kurumundaki egitim programlarini hazirlamak, organize etmek, yürütmek ve egitim materyali gelistirmek. 
m) Formlarin gözden geçirilmesi ve degerlendirme çalismalarina katilmak. 
n) Güncel ve görevi ile ilgili yayinlari izlemek ve duyurmak. 
o) Çalismalari hasta merkezli yapmak, hastalarin haklarini daha çok koruyan ve hastalari memnun etmeye ve alinan kararlara hastalari da dahil etmeye yönelik uygulamalari baslatmak. 
r) Hasta haklari ihlali nedeniyle kusurlu bulunan ve idareye bildirilen çalisan hakkinda ilgili mevzuata göre idare tarafindan yapilan islemin sonucunu resmi olarak basvurana bildirmek. 
s) Tüm islemlerde gizliligi saglamak. 

  HASTA HAKLARI 
  
•  Herkesin Genel Olarak Saglik Hizmetinden Faydalanmaya Hakki Vardir. 
•  Bilgilendirme Ve Bilgi Istemeye Hakki Vardir. 
•  Saglik Kurulusunu, Personelini Tanima, Seçme Ve Degistirme Hakki Vardir. 
•  Mahremiyete Saygi Gösterilmesine Hakki Vardir. 
•  Tibbi Müdahaleler Öncesi Rizasinin Ve Izninin Alinmasina Hakki Vardir. 
•  Saglik Hizmetini Güvenli Ortamda Almaya Hakki Vardir. 
•  Dini Vecibelerini Yerine Getirebilmeye Hakki Vardir. 
•  Insani Degerlerine Sayginlik Görmeye Hakki Vardir. 
•  Tedavisi Ile Ilgili Bilgilerin Gizli Tutulmasini Isteme Hakki Vardir. 
•  Tedaviyi Reddetme Ve Durdurma Hakki Vardir. 
•  Ziyaret Ve Refakatçi Bulundurmaya Hakki Vardir. 
•  Haklarinin Ihlal Edildigini Düsünüyorsa, Her Türlü Sikayet Ve Dava Hakkina Sahiptir.